Kupowanie lajków na Facebooku - dlaczego nie warto?

Kupowanie lajków na Facebooku - dlaczego nie warto?

Czy wiecie, że wystarczy kilkadziesiąt złotych, aby zyskać 1000 nowych fanów? Należy znaleźć właściwe ogłoszenie w sieci, zrobić przelew i czekać. Kupowanie lajków na Facebooku w teorii brzmi jak idealne rozwiązanie, ale w rzeczywistości nie warto wydawać ani grosza na takie polubienia. Dlaczego? Sprawdźmy.

Kupione polubienia = niezaangażowani fani

W zależności od sprzedającego, naszymi fanami staną się:

  • osoby, które dostają małe premie za polubienie strony (zwykle z krajów arabskich),
  • fałszywe konta, które zostały utworzone wyłącznie w celu zarabiania na sprzedaży lajków.

Warto wiedzieć, że algorytm Facebooka winduje te treści, które wywołują reakcje użytkowników – w szczególności w formie udostępnień i komentarzy. Kupione osoby w ogóle nie będą reagować na nasze posty, a więc nie wpłyną pozytywnie na zasięg organiczny.

Zasięg organiczny – liczba osób, którym został wyświetlony nasz post bez jakiejkolwiek reklamy.

Ryzyko gorszego zasięgu

Kupione polubienia mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Jeśli naszymi fanami staną się osoby z zagranicy, które otrzymują wynagrodzenie za polubienie strony, prawdopodobnie ukryją one nasze posty. Jest to zrozumiałe, gdyż nie chcą na swoim newsfeedzie widzieć treści, którymi nie tylko nie są zainteresowane, ale i których w ogóle nie rozumieją (bo są w innym języku).

Jeśli duża ilość osób kliknie opcję “Ukryj post” przy naszych postach, Facebook otrzymuje informację, że publikowane przez nas treści nie podobają się użytkownikom. W takiej sytuacji algorytmy znacznie zmniejszą zasięg postu, nie wyświetlając go także fanom, którzy zostali pozyskani w sposób naturalny (np. organicznie lub przez reklamę na Facebooku).

Facebook wyświetla nasze treści 1-5% fanów i dopiero na podstawie ich reakcji decyduje, czy warto wyświetlić je pozostałym osobom.

Kupowanie lajków na Facebooku nie wpływa na rozwój firmy

Komunikacja na Facebooku często pełni funkcje promocyjne, mając na celu zwiększenie sprzedaży produktów i usług. Decydując się na kupno polubień, fanami naszej strony zostaną osoby, które nie są zainteresowane naszą ofertą, nigdy nie kupią naszych produktów i nie skorzystają z naszych usług. Mówiąc najprościej, płacimy za osoby, które stają się tylko cyferkami w liczbie polubień – nie niosą jednak żadnych realnych korzyści dla marki.

facebook dla firm opole

Nagły przypływ polubień jest widoczny

Jeśli mała lokalna strona, która dotychczas miała kilkudziesięciu fanów, z dnia na dzień zaczyna zrzeszać społeczność ponad 1000 osób, oznacza to, że nie zostali pozyskani w naturalny sposób. Zdarzają się również sytuacje, gdy można trafić na przypływ fanów w czasie rzeczywistym – każde odświeżenie strony to kilkadziesiąt nowych polubień. Użytkownicy często sami wyłapują takie działania i stają się one obiektem żartów wśród internautów, szczególnie jeśli sprawa dotyczy dużych i starych marek.

Ryzyko utraty kupionych fanów

Facebook od pewnego czasu prowadzi walkę z fałszywymi kontami, masowo je usuwając – według szef operacyjnej Sheryl Sandberg, portal usunął już 1,3 miliarda z nich. Jeśli decydujemy się na kupowanie lajków na Facebooku, należy się liczyć z ryzykiem, że pewnego dnia stracimy wszystkie płatne polubienia. Po aferze z Cambridge Analytica platforma mocno dba o transparentność i wprowadzaniu zmian w najważniejszych obszarach, także pod względem fałszywych kont.

Znacznie droższa reklama

Jeśli zdecydujemy się na promowanie postów, Facebook będzie dążył do wyświetlenia ich naszym fanom. Skoro ktoś jest potencjalnie zainteresowany naszymi publikacjami (bo lubi naszą stronę), ale post nie został mu wyświetlony, to warto w pierwszej kolejności uderzyć w ten target. I dochodzi wówczas do sytuacji, gdy dosłownie wyrzucamy pieniądze w błoto.

Reklama dociera do osób, które w ogóle nie są nią zainteresowane. Jeśli chcemy, aby nasze treści wyświetliły się realnym potencjalnym klientom, musimy znacznie zwiększyć budżet. Czyli wydać więcej pieniędzy. I chociaż znacznie zaoszczędziliśmy na zakupie fanów, to na reklamę musimy przeznaczyć o wiele większe środki, niż byłoby to konieczne bez kupionych lajków.

Jak zatem promować się w sieci? Płatna reklama w Facebook Ads, regularne treści wysokiej jakości, angażowanie fanów, właściwa komunikacja – to tylko kilka sposobów na dobry profil na Facebooku. Czasem warto rozwijać swoją markę małymi kroczkami, zamiast iść na skróty.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *