Prowadzenie Facebooka - najczęstsze błędy

Prowadzenie Facebooka - najczęstsze błędy

Z Facebooka w Polsce korzysta już ponad 16 milionów użytkowników. To z tego względu prowadzenie Facebooka stało się tak ważnym elementem promocji firmy – dzięki mediom społecznościowym możemy dotrzeć do znacznie większej ilości osób. Bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia łatwo się jednak pogubić, popełniając jeden z poniższych błędów:

Błąd nr 1: Dążenie do największej ilości polubień

Naturalnym jest to, że chcemy być lubiani – to właśnie dlatego tak bardzo cieszą nas “lajki”. Niestety wielu przedsiębiorcom wydaje się, że o skuteczności komunikacji na Facebooku świadczą właśnie polubienia strony, a nie inne wskaźniki jak chociażby liczba udostępnień i komentarzy – a to właśnie te drugie najbardziej wpływają na zwiększenie zasięgu postów.

Prowadzenie Facebooka powinno polegać na dotarciu do jak największej ilości osób, które są (lub w przyszłości będą) zainteresowane naszym produktem. Jeśli prowadzimy fanpage internetowej drogerii, jakie korzyści przyniosą nam lubiący nasz profil mężczyźni? Raczej niewielkie.

Błąd nr 2: Kupowanie lajków

Kupowanie polubień może wydawać się świetnym rozwiązaniem dla osób, które chcą szybko podbić swoje statystyki. Problem polega jednak na tym, że “lajki” zdobyte w nielegalny sposób nie niosą ŻADNYCH korzyści dla marki. Po więcej informacji odsyłamy Was do naszego tekstu o tym, dlaczego nie warto kupować lajków na Facebooku.

Błąd nr 3: Prowadzenie Facebooka w celach sprzedażowych

Oczywiście, że warto wykorzystywać Facebooka do wspierania swojej sprzedaży – ba, jest to nawet wysoce wskazane. Ale jeśli nasz profil firmowy służy wyłącznie do sprzedaży produktów i promocji działalności, możemy osiągnąć odwrotny efekt. Użytkownicy Facebooka nie chcą widzieć wyłącznie “tablicy ogłoszeniowej” – chcą otrzymać pewną wartość dodaną, nawiązać relację z marką.

prowadzenie facebooka opole

Błąd nr 4: Brak reklamy na Facebooku

Nie będziemy owijać w bawełnę – obecnie osiągnięcie dobrych wyników w sposób organiczny (a więc bez jakiejkolwiek reklamy) graniczy z cudem. Facebookowi zależy na zarobku, a jego największym źródłem są pieniądze od reklamodawców. Jeśli chcemy dotrzeć do większej ilości osób, musimy zdecydować się na płatną promocję – era darmowej reklamy na Facebooku już się skończyła.

Błąd nr 5: Brak interakcji

Co mamy na myśli? Przede wszystkim brak jakiejkolwiek reakcji na wiadomości i komentarze – zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Czy jeśli ktoś przyszedłby do siedziby Twojej firmy, aby pochwalić Twój produkt lub zgłosić problem, zignorowałbyś go? Raczej nie. Współczesna komunikacja marketingowa wymaga dialogu, w szczególności w mediach społecznościowych.

Błąd nr 6: Niewłaściwe zarządzanie kryzysami

Kryzys to naturalna część prowadzenia firmy – w postaci niezadowolonego klient, narzekającego (byłego) pracownika czy atakującej konkurencji. Trzeba jednak wiedzieć jak właściwie zareagować. W pierwszej kolejności powinno nam zależeć na uspokojeniu sytuacji, a nie eskalacji konfliktu.

Niestety część przedsiębiorców pozwala sobie na zachowania, które z ich punktu widzenia są słuszne, ale mogą mieć katastrofalne skutki dla firmy. Przykłady z życia? Atakowanie i wyśmiewanie drugiej strony, stosowanie wulgaryzmów i przezwisk, a nawet stalking i zastraszanie osoby, która wyraziła się krytycznie o firmie. Obecnie wystarczy chwila, aby firma negatywnie zagościła w świadomości setek internautów poprzez dedykowane grupy na Facebooku czy Wykop.

facebook dla firm opole

Błąd nr 7: Brak różnorodności w prowadzeniu Facebooka

Mówimy tu o sytuacji, gdy na profilu firmowym pojawia się wyłącznie jeden typ postów. Tylko tekst. Albo tylko zdjęcie. Albo tylko filmik. Dzień po dniu, post po poście, użytkownik dostaje właściwie to samo. O ile duża spójność komunikacji (w szczególności wizualnej) jest mocno ceniona na Instagramie, na Facebooku warto stawiać na różne typy postów.

Błąd nr 8: Publikowanie zbyt rzadko… lub zbyt często

Tak jak w życiu, w przypadku Facebooka również warto zastosować metodę złotego środka. Tak samo jak ważne jest regularne dodawanie postów, tak samo nie powinniśmy przesadzać z ich ilością i “spamować” naszych fanów. Posty na Facebooku powinny być publikowane na tyle często, aby fani o nas nie zapomnieli, a jednocześnie na tyle rzadko, by nie zmęczyli się naszymi treściami.

Błąd nr 9: Słaby jakościowo content

Pisaliśmy już wcześniej, że użytkownicy Facebooka poszukują wartości dodanej, tj. stron, które będą oferować im treści wysokiej jakości, pełniące m.in. funkcje edukacyjne czy rozrywkowe. Co więcej, algorytmy portalu lepiej takie treści promują. Na Facebooku nie powinniśmy więc publikować typowych “zapychaczy” – wzruszających filmików, memów, śmiesznych zdjęć czy jakichkolwiek treści, które w żaden (nawet pośredni) sposób nie są związane z działalnością naszej firmy.

Błąd nr 10: Brak dbałości o język

Jeśli chcemy dostarczać treści wysokiej jakości, powinniśmy dbać również o sposób w jaki są one przekazane. Unikajmy błędów ortograficznych i interpunkcyjnych, a także tzw. “strumieni świadomości” (czyli tekstów pisanych jednym ciągiem, niezrozumiałych dla odbiorcy). Dokładnie sprawdzajmy posty przed publikacją pod kątem wszelkich błędów i upewnijmy się, że czytelnicy nie będą mieli problemu z poprawnym odebraniem naszego przekazu.

Za Wami lista 10 najczęstszych błędów, które popełniamy podczas prowadzenia Facebooka. Który z nich uważacie za najbardziej irytujący? A może o jakimś zapomnieliśmy? Dajcie nam znać w komentarzach!

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *